De dokbeurt
- Posted by esther
- On 9 december 2020
- 0 Comments
Dit seizoen heeft voor een belangrijk deel ook in het teken gestaan van de dokbeurt, uit te voeren in het najaar. Noodzakelijke reparaties en wensen werden geïnventariseerd en geprobeerd op geld zetten. Dat laatste was nog best een probleem want het was lastig inschatten wat bepaalde reparaties zouden gaan kosten. Ook het opvragen van offertes leverde niet altijd het gewenste inzicht op, omdat men voor bepaalde zaken geen prijs wilde of kon afgeven. Overleg met Next Generation Shipyards, Dijkstra Jachtwerk en de Technische Dienst Lauwersoog heeft uiteindelijk een uitvoeringsplan opgeleverd. Gelukkig hebben we een opperbest vaarseizoen gehad, waardoor we wat ruimer in de middelen zaten en er meer dingen grondig konden worden uitgevoerd. Zo was aanvankelijk het idee om de rubber stootrand te laten zitten en alleen de (ruim 300!) bouten los te maken en omhoog te tikken. Dan kon de onderkant van de metalen strips gestraald worden. Op advies is later alsnog besloten de hele stootrand te verwijderen en het grondig aan te pakken. Dat was best spannend, want hoe krijgen we die stootrand er uit en er later weer in? Niemand die er ervaring mee had. Het betekende in ieder geval een extra week op het droge.
Op maandag 9 november is de Luden voorzichtig uit het water gehesen, op een kar gezet en schoon gespoten. Door twee ploegjes van twee personen zijn de mast gestreken, de scepters verwijderd, gaten en kieren dicht geplakt en is een begin gemaakt met het verwijderen van al die bouten. Op een gegeven moment kon de Luden naar binnen, maar bleek te hoog voor de loods. Daarop is de radarmast ook nog neergeklapt, de boot naar binnen gereden en konden we droog en vrij van wind verder aan het schip werken. Daar is de stootrand verwijderd, wat uiteindelijk nog best mee viel.
In de tweede week is het schip op verschillende plekken gestraald en daarna in de primer gezet. Slechte stukken van de strips waar de stootrand in zit, zijn door een lasser deskundig vernieuwd. Het voorste berghout, achter de autoband, bleek dusdanig verroest, dat hier een grondige reparatie nodig was die helaas niet was voorzien. Er is een mooi nieuw berghout op gelast en er komt een nieuwe kopfender op. In de derde week is het onderwaterschip geschuurd en geconserveerd. Het schip was de ene dag grijs/wit, later rood/wit en de dag er na weer prachtig rood/blauw. Keurig spuitwerk! Door de extra werkzaamheden kon het werk helaas niet in drie weken worden afgerond, zodat nog drie extra dagen nodig waren. In die laatste dagen is de stootrand weer aangebracht.
Op donderdag 3 december is de Luden dan uiteindelijk weer te water gelaten en naar haar vaste ligplaats gevaren. Wie denkt dat nu alles klaar is: helaas! Er is nog veel (verf)werk te doen dat in de komende tijd op de reguliere klusdagen zal worden uitgevoerd. Al met al is er straks voor de opening van het nieuwe vaarseizoen weer een prachtig schip vaarklaar!
We bedanken de betrokken bedrijven hartelijk voor hun uitgevoerde werkzaamheden en de plezierige manier waarop het kon worden uitgevoerd. Jaap Stigter had een keurige planning gemaakt om de inzet van onze vrijwilligers in goede banen te leiden. Vrijwel dagelijks zijn er vrijwilligers in kleine ploegjes aanwezig geweest om de diverse werkzaamheden uit te voeren. Mooi dat zich telkens genoeg vrijwilligers hebben gemeld voor het uitvoeren van de eigen werkzaamheden! We kunnen trots zijn op deze grote betrokkenheid bij de Gebroeders Luden. En natuurlijk ook dank aan de ‘cateraars’ die tijdens de werkzaamheden voor koffie en een warme hap bij de lunch verzorgden!